ZOW : trend_works İstanbul

ZOW Türkiye Ülke Müdürü Aykut Engin

Türkiye’de ZOW olarak ilk defa her sene olmak üzere bir farkındalıkla ön planda olmak istiyoruz. Biz fuar platformundan çok bir iş platformuyuz. Bu seneki en büyük fark aslında fuarcılığın da daha önünde bir konuyla karşınıza geliyor olmamızdır. Yani; baktığımız zaman bütün dünyada fuarcılık tarafında ziyaretçi sayısı düşüyor. Eski heyecan kalmadı. Bunu tekrar sağlamak ziyaretçiyi tekrar çoğaltmak için bir şeyler yapmamız gerekiyor. Katılımcı markalar da artık yeterli değil. Ve biz de bu konuyu 2 yıldır kendi içimizde hem Almanya’ da hem Türkiye’de tartışıyoruz. Almanya’da danışmanlar kuruluyla, sektörle yaptığımız tartışmalarda trend konusunun herkesi çok heyecanlandırdığını gördük. Önümüzdeki zaman diliminde de daha önemli olacağında hem fikir olduk.
Sonrasında Almanya’da bize  Lidewij Edelkoort adı önerildi. Kendisi Hollanda kökenli tasarımcı bir hanımefendi. Bu projenin Türkiye’ye uyarlanması gündeme gelince benim de aklıma tek isim geldi; Adnan Serbest. Biz trend konusunu Adnan Bey’le Almanya da işliyoruz ama Türkiye tarafında da kendisinin trend setter olmasını teklif ettik çünkü bu konuyla ilgili kime sorduysam Adnan Bey’e yönlendirdiler. Sağ olsun Adnan Bey’ de destek verdi. Biz de Türkiye’ de trend setter olarak Adnan Bey’i lanse etmek istiyoruz.
Türkiye’nin mobilya tasarımı konusunda önde gelen ismi, trend_works  İstanbul  ’un tasarımcısı ve “trend setter” Adnan Serbest

Öncelikle hoş geldiniz. 2 ay önce Almanya’ ya gittiğimizde  Lidewij Edelkoort hanfendiyle tanıştık. Genel olarak tasarımcıların çok tanıdığı bir isim. Geçen yıl trendlerle ilgili konferans vermişti ben de izlemiştim.

IMG_3800

Sonra Aykut Bey de; biz ZOW Fuarcılığın konsepti içinde trend works bir alan yaratacağız, bir takım yarışmalar olacak, burada Edelkoort’un bir standı, sunumu olacak ve senin de olmanı istiyoruz dedi. Edelkoort çok entelektüel bir hanım. O’nu anlayabilmek çok da kolay değil. Farklı bir dil kullanıyor. Bunu sentezleyip acaba Türkiye’ de mobilya Endüstrisine nasıl faydalı hale getirebiliriz ya da bu kültürü nasıl yayabiliriz diye bir proje oluşturduk. Bu projenin içinde bendeniz de trend setter olmuş oldum.

IMG_3819

Bugüne kadar dört tane trendlerle ilgili konferans verdim. Şunu fark ettim ki biz zaten trendleri dünyadan toplayıp kullanıyorduk. Acaba bunu biraz daha çevremiz adına faydamız olsun diye anlatabilir miyiz çabasına girdik. Çünkü sektör yanlış yönlendirmelerle çok ciddi kayıplar verebiliyor. En azından sektörün önünü görebilmesi açısından 2 yıl sonraki fikirleri bugünden söylemeye çalışıyoruz. Mobilya sektörünü hepiniz benden daha iyi biliyorsunuz. Ürünün ortaya çıkması pazara inmesi derken ortalama 1 yıl test edebiliyorsunuz. 1 yıl daha da bunun pazardaki yaşam sansını düşünürseniz gelecek adına verilen kararın gerçekleşmesi 2 yılı buluyor. Doğru vermişseniz kararı bu size kar getirir aksi halde duvara toslarsınız. Dünyada fuara gidiyorsunuz herkes aynı şeyi yapmış çünkü hepsi aynı yöne bakıyor. Ben de artık Türkiye’de mobilya sektöründe hepimiz aynı yöne bakalım diyorum çünkü dünyayı artık izlemeyelim entegre olalım, katılımcı olalım.

IMG_3823

Tabi bu uzun bir süreç. Bunun da birinci ayağı olarak bu projeyle başlamak istiyoruz. İnsanlar artık istiyorlar ki sosyal kültürel etkileşim olsun paylaşım olsun. Fuarı böyle harmanlamak iyi olur diye düşündük.

ZOW’da böyle bir teklifle geldi ve artık içindeyim. Gelecek için herkesin fikrini paylaşacağı bir ortam bir oluşum olması derdindeyim. Çünkü mobilya sektörü hep kar zarar hesabı yapar ama bu işin entelektüel tarafını tartışma ortamı bulamaz. Bence bu yönden çok iyi bir ortam. Buranın kültürüne katkıda bulunacağını düşünüyorum onun için de buradayım.

IMG_3815

Aykut Engin: Tabii ki bu bir ayağı. En önemli tarafı trend tarafı. Aslında bunun bir devlet politikası olması gerekiyor. Biz bunu ihracatçılar meclisiyle bir arada götürüyoruz. Orada büyük şansımız var. Dolayısıyla İş sadece ZOW’un yapacağı bir iş değil. Biz platform kuruyoruz. Artık trendleri yerinde göreceksiniz başka ülkelere gitmenize gerek yok. Bu çok önemli . Mobilya Endüstrisi bu anlamda bize çok iyi geri dönüşler verdi . Bu katma değer de ancak trendleri takip etmekle artıyor.

20141217_103054

Basın: Katılımcılar yine aynı içerikte mi olacak?

Aykut Engin: Yine yan sanayi katılımcılarımız olacak. Trend alanında yaklaşık 20 tane trend Works standımız olacak. Bu alanda ürün göstermek istemiyoruz. Ekranlar üzerinden fikirleri paylaşmak istiyoruz. Ziyaretçi anlamında daha çok tasarımcı, mimari guruplar, trend takip eden insanların olduğu bir ziyaretçi grubundan bahsediyoruz.

20141217_103707

Basın : Bu proje, örneğin moda sektöründe 2018’in trendi belli ve bunları dünyada 10- 15 kişi belirliyor. Bu proje de örneğin 2017’de hangi tarz kumaş mobilyanın belirleneceği   bir kapsama doğru gidecek mi? Yani trend hakikaten 2017, 2018 için burada mı belirlenecek?

Adnan Serbest: Eskidendi 2015, 2017 trendi. Artık bu kavram kalmadı. Artık trendler takip ediliyor. Artık bir süreklilikten bahsediliyor. Bugünkü verilen kararların ne kadar süreceği belirleniyor. Trendlere baktığınızda bunun sonu yok. 1 ay önce Almanya’da Edelkoort’un tanıştırılma toplantısından sonra İnterprint şirketini ziyaret ettik. Dizayn merkezinin başında bir İtalyan var. Görüşmeden sonra konuşmamız şuraya geldi; “ Siz bize bir şey öneriyorsunuz ama siz bizim önerdiklerimizi bize yapar mısınız” konusuna geldik. Sonuç itibariyle CEO bizim tavrımızdan sonra fabrikaların kapılarının bize açık olduğunu söyledi ve bu konuda iş birliği teklifinde bulundu.
Belki ilk defa gelecek için benim de öngörülerim var karar mekanizmasında ben de olmak istiyorum diyen biriyle karşılaştılar. Renk ve ürün bazında söylemiyorum konsept bazında söylüyorum. Yani genel konsepti belirleme aşamasında olmak istiyoruz dedik. Bizim derdimiz iç pazarda rekabet etmek değil bizim yurt dışına çıkmak gibi bir derdiğimiz de var. Eskisi gibi uzak ara rekabetler bitti. Burun farkıyla öne geçebiliriz özellikle konseptle ilgili küçük noktaları yakaladık mı öne geçebiliriz.

IMG_3795

Basın : Bu yeni proje içinde MAKSDER, MOSDER, yonga levhacılar olacak mı? Yoksa sadece tasarımcılar mı olacak?

 

Aykut Engin: Mobilya Endüstrisi ilk defa devlet tarafında etkin bir konuma geldi. Bunun için 10 yıllık bir çalışma vardı. Sonuç olarak artık güçlü durumda.   2023 için 10 milyar dolarlık bir ihracat hedefi var. Bunu da katma değerli ürünlerle yapacağız.
İhracatçılar meclisinde de bir sunum yaptık. Aynı zamanda şöyle bir şansımız da var. Federasyonun altında bir çok dernek var bunlardan 4’ü Adnan bey’ le çalışıyor; MAKSDER; MOSDER; MUDER; OMSİAD. Ve bu dernekler Adnan Bey’i bize tavsiye etmişlerdir. Dolayısıyla şuan belki de tarihin en büyük desteğiyle bu projeyi açıklıyoruz ve doğru zaman olduğuna da inanıyoruz.

20141217_135108

Basın Mensubu: Nesip Bey MAKSDER’in bu konuyla ilgili bir kararı var mı?

Nesip Bey: Bu zaten çok yeni bir proje. Büyük ihtimalle bir davet gelecek ve biz de gereken desteği veririz.

Basın: Bu konseptin çerçeveleri tüm detaylarıyla belirli mi? Örneğin Almanya’da yapılacak ZOW fuarındaki etkinliklerle buradaki aynı mı olacak? Yani netleşen bir çalışma var mı? Ya da tamamen özgür olarak siz mi belirleyeceksiniz?

Aykut Engin: tasarlanmış çerçevesi çizilmiş bir standımız var. Orada Adnan Bey’in de dediği gibi yıl boyu yapılan bir çok çalışma trend works katılımcıları için sunulacak. Sanat galerisi kıvamında ürünleri de burada olacak yani Almanya’ da ne yapıyorsa hepsi burada olacak . Kendisi de fuar boyunca bizzat yer alacak.

Her şey net. Türkiye ayağı için konuşmaya, Adnan Bey’le birlikte gittik hanımefendi bizi oldukça sıcak karşıladı. Dolayısıyla çalışmak keyifli olacak. Şu aşamada hazırlanmış olan bir blog var. Ek olarak içerik Adnan beyden de gelecek , Türkçeye de çevriliyor. Biz Almanya’da sunulandan aslında bir adım öne çıkmayı da düşünüyoruz. Kendi kültürümüzü de katmak istiyoruz. Bununla birlikte daha da farklılaştırılmış ve bize uyarlanmış halini de görmüş olacağız.

Adnan Serbest: Edelkoort’un eğitimci bir kişiliği var. Diğer bir tanımla futbolun Messi’si gibi hatta geleceğin kahini deniyor kendisi için. Bütün trend setterlar bu kadından besleniyor. Ve buraya bu işin piri geliyor. Bu bizim için bir şans. Sadece sözel anlamda değil görsel olarak da stand kuruyor. Bu anlamda sadece bu isim bile orada olmak için iyi bir sebep.

IMG_3790