AHEC’ten İhracat Değerlendirmesi…

AHEC
AHEC

AHEC’ten Ortadoğu ve Kuzey Afrika İhracat Değerlendirmesi: 86.54 Milyon $

Amerikan sertağaç endüstrisinde uluslararası ticaret organizasyonlarının başında gelen, Amerikan Sertağaç İhracat Konseyi AHEC’in 2012 yılı için yaptığı açıklamaya göre ABD, ahşap kereste ve zemin kaplama konularında Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgesine toplam 86.4 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi.

2011 yılının üstüne yüzde 19’luk bir büyüme gerçekleştiren, Amerikan ahşap kereste sevkiyatı, 62.41 milyon dolar ve 89,964 m³ hacmine ulaştı. Buna ek olarak, 2012’de, Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgelerine ihracat, bir önceki yıla oranla yüzde 17 artarak, 24.10 milyon dolara ulaştı. Genel olarak bölgede yükselen ihracat rakamları, özellikle BAE (Birleşik Arap Emirlikleri), Türkiye, Ürdün ve Pakistan ülkelerinde, Amerikan sertağacına talebin de arttığını kanıtlar yönde gerçekleşti.

Amerika Birleşik Devletleri Tarım Bakanlığı (USDA) tarafından yayımlanan istatistik verilere göre, Birleşik Arap Emirlikleri, Amerikan sertağaç ürünlerine ilgisini bir önceki yıla göre yüzde 14 arttırken, 11.62 milyon dolarlık rakam gerçekleştirdi ve birinci sevkiyat noktası oldu. Amerikan endüstrisinin ihracatının bir diğer önemli durağı olan Türkiye ise, 2011 yılının üzerine yüzde 68’lik bir artış yaparak 9.62 milyon dolara ulaştı. Hacim bakımındansa, Pakistan birinci alıcı olarak, 16.056 m³ alım ve bunun karışılığı olarak da 8.63 milyon dolarlık rakama ulaştı.

Roderick Wiles
Roderick Wiles

AHEC organizasyonunun Afrika, Ortadoğu, Hindistan ve Okyanusya Bölgeleri Direktörü Roderick Wiles, konuyla ilgili şu açıklamayı yaptı; ”Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgelerindeki Amerikan sertağaç talebi bu yıl da güçlü bir şekilde devam ediyor. İthalatçı firmaların çoğu inşaat sektöründeki dalgalanmalar doğrultusunda, daha büyük çaplarda ve stoklarda Amerikan sertağaçlarını almaya devam ediyorlar. 2012 yılında bölgeye, daha ziyade kül ve ceviz gönderiler hacmini dikkat çekse de, kırmızı meşe hala tüm ihracatın yüzde 29’unu oluşturuyor. Kül ve cevizin yanısıra, beyaz meşe ve lale ağacı dahil olmak üzere, diğer büyük türler de mevcut.

Raporlara göre, Amerikan’ın Türkiye’ye ihracatı daha yakından incelenince, sevkiyatların hacim anlamında yüzde 65 artarak 13,361 m³e, rakam anlamında da yüzde 68 artarak 9.62 milyon dolara ulaştığı ifade edildi. Beyaz meşe ve kül satışların büyük bir kısmını teşkil ederken, ceviz ve kırmızı meşe de önemli yer kapladılar. Amerikan sertağaç için diğer pazarlarda da güçlü bir talebin olduğu şu rakamlardan anlaşılıyor; Suudi Arabistan 7.79 miyon dolar, Mısır 4.49 milyon dolar, Ürdün 4.49 milyon dolar, Lübnan 3,29 milyon dolar ve Katar 2,06 milyon dolar. Değer açısından, ABD ahşap kereste ihracatında en fazla artışı Umman (yüzde 238), Katar (yüzde 149) ve Ürdün (yüzde 50) olarak gerçekleştirdi. Genel olarak en büyük pazarlar sıralamasında, Mısır (10.22 milyon dolar), Türkiye (6,91 milyon dolar), Lübnan (2.96 milyon dolar) ve Birleşik Arap Emirlikleri (2.54 milyon dolar) oldular.

AHEC-Manset

Wiles ayrıca şunu da ekledi; “Mısır’da devam eden siyasi ve ekonomik belirsizlik göz önüne alındığında, bir bütün olarak ahşap ürünler için ithalat olumsuz etkilenmiştir. Ancak yine de, Amerikan ahşap kaplama ürünlerine olan talep güçlü olarak kalmış ve Mısır’daki ithalat 2012 yılında yüzde 10 yükseliş göstermiştir. Ayrıca pazarın tarihte ilk kez gerçekleşen ihracatlarını gerçekleştirmiş, Amerikan sertağaç sektörü olarak Libya ve Irak’a doğrudan sevkiyatlar yapılmıştır. 2013 yılında da güçlü kalması beklenen talep dahilinde, Türkiye’nin sektördeki önemli oyuncularıyla iletişim halinde kalarak, Amerikan ahşap piyasası ürünlerinin olumlu özelliklerini tanıtmaya devam edeceğiz.”

Wiles’a göre, ekonomik sektördeki adil büyüme ve küresel mali krizden iyileşme, bölgenin geriye kalanını da stabilize ederek, ihracatı genel olarak arttırdı. Özellikle de, Türkiye’nin Amerikan ahşap ürünlerine olan yoğun ilgisinin yükselişte olduğu gözlemlenirken, ağırlıklı olarak tüm dünyada renk tutarlılığı, iyi çalışma özellikleri ve hem mobilya hem zeminler için farklı kombinasyonlar sunabilen “beyaz meşe” tercih edildiğini belirten Wiles, Türkiye’nin durumunu anlatırken, bugün ülkemizin güçlü ve köklü ağaç endüstrisiyle, dünya çapında 114’ün üzerinde ülkeye ihracat yapmasına dikkat çekiyor.