Amerika Orman Ürünleri ve Küresel Pazarda Neler Oluyor?

 

Wood Resource Quarterly (WRQ) tarafından yayınlanan son sektör raporuna göre; Kuzey Amerika’dan Asya’ya ihraç edilen kereste değeri, 2013’ten 2015’e % 33 oranında düştü ve 2016’daki ihracat değeri en düşük seviyeye ulaşarak 2010 yılından bu yana en düşük seviyeye geriledi.

 

Kanada’nın British Columbia (BC) bölgesinden ve ABD’den yapılan kereste sevkiyatlarının neredeyse 20 yıldır görülmeyen seviyelere çıktığı zamanda, Kuzey Amerika’nın batı kıyılarından Asya’ya gerçekleşen ahşap ürünleri ihracatı 2010 yılına kadar oldukça olaysız geçmiştir. 2009’dan 2013’e kadar, Pasifik Okyanusu üzerinden gerçekleşen kereste ihracat değeri, 1,7 milyar dolardan 4,9 milyar dolara yükselmiştir. 2013 yılındaki yüksek rekordan bu yanaysa toplam ihracat değeri oldukça önemli ölçüde düşmüş ve 2015 yılında 3,3 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir.

 

WRQ tarafından yayınlanan raporda, 2016 yılının ilk altı ayında, ABD ihracatı yıl boyunca %3’lük artış gösterirken, Kanada için ihracat değerinin % 18 oranında bir düşüş gösterdiği kaydediliyor. En büyü değişikliğin Çin’e gönderilen Kanada gönderilerindeki düşüşten kaynaklandığı belirtiliyor ve bunun sebebinin de British Columbia’daki bıçkıhanelerin satışlarını ABD pazarına yönlendirmesinden kaynaklı olduğu söyleniyor. 2016 yılında BC bölgesinden Çin’e gönderilen ihracat değerinin 2014 yılına göre % 50 düştüğü belirtiliyor.

 

Bunun haricinde, iki komşu bölgeler olan British Columbia ve ABD’nin Kuzeybatısı’nın (Washington ve Oregon eyaletleri), Asya’ya yapılan ihracatlarında tomruk ve keresteler arasında iki farklı yol seçtiği söyleniyor. WRQ (www.woodprices.com) raporuna göre ABD’nin, son bir kaç yıldaki toplam tomruk ve kereste ihracatı üzerinden %77’sini yumuşakağaç tomruklar oluştururken, Kanada’nın ihracatının en önemli kısmını %75’lik yumuşakağaç keresteler temsil ediyor.

 

Şaşırtıcı olmayan bir şekilde son beş yılda, Kuzey Amerika tomruk ve kerestelerinin hedeflerinde bir kayma meydana geldiği de raporda belirtilenler arasında. Japonya uzun yıllardır, ABD ve Kanada’dan orman ürünlerinin büyük tüketicisi olmasına karşın, 2011 yılında Çin’in büyük ticaret ortağıyla ahşap ürünlerinin ihracat hedefi haline gelmesi Japonya’yı geride bırakmıştır. 2015 yılındaysa, Kuzey Amerika tomruk ve kerestelerinin Çin ve Japonya’ya ihracatı sırasıyla 1,9 milyon dolar ve 1,2 milyon dolar değerindeyken, 2016 yılında bu iki ülkenin arasındaki değer “farkı” küçülmeye başlamıştır.