İnegöl Mobilyası İMOS ile Büyüyor

İnegöl Mobilya Sanayicileri Derneği (İMOS), kurulduğu 2010 yılından bu yana, ‘İnegöl Mobilyası’ markasını oluşturmak için, ulusal ve uluslararası platformlarda çalışmalarını yürütüyor. Ekonomi Bakanlığı’nın da desteklediği Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesi (Ur-Ge) Projesi kapsamında, eğitim, tanıtım ve pazarlama alanlarında çalışmalarını aralıksız sürdüren dernek, ülke ekonomisine katkılarını büyütmeyi hedefliyor. İMOS Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Akyol, gazetemiz ORSİAD’ın sorularını cevapladı.

ORSİAD: 2013 yılı mobilya sektörünü genel olarak değerlendirir misiniz?

“2013 yılında iç pazarda bir durgunluk yaşanmakla birlikte ihracattaki artış devam etti. Türkiye mobilya sektörü %11 oranında büyürken, bizler de İnegöl Mobilyacıları olarak bu büyümeye paralel bir büyüme gerçekleştirdik. İhracattaki yoğun pazarlarımız olan Ortadoğu ülkelerinde yaşanan siyasi sıkıntılar her ne kadar satışlarımızda geçmiş yıllara oranla bir azalma görülse de, Irak, Almanya, Fransa, Türkmenistan, Rusya, Libya ve Azerbaycan pazarlarındaki payımızı arttırmaya devam ettik. Türkiye mobilya ihracatı 2012 yılında 1.85 milyar dolar seviyelerinde iken, 2013 yılında 2 milyar doların üzerine çıktı. İnegöl olarak bizim de ihracatımızın 2013 yılında, 2012 yılına oranla %10-15’lik bir artış göstererek 300 milyon doları aştığını düşünüyoruz.

İç pazarda yaşanan rekabetin her geçen gün artması, Türkiye’nin yaklaşık 60 vilayetinde mobilya üretilmeye başlaması bizim pazarımızı daraltan sebepler. Arz her geçen gün artarken, talep aynı oranda artmadığından, pasta daha ufak parçalara bölünüyor ve kimseyi mutlu etmiyor. Bu sorunu aşmanın yolu markalaşmaktan geçiyor.”

ORSİAD: 2014 Yılından beklentileriniz nelerdir?

“İç pazardaki daralmanın devam edeceğini ve ihracatın her geçen gün firmalar için olmazsa olmaz haline geleceğini düşünüyoruz. Ancak burada da bir sorun var; İhracat pazarlarımızı da çeşitlendirmek zorundayız. Türkiye mobilya üretiminde dünyada her geçen gün daha fazla tanınan bir ülke. Üretimlerimiz hem kalite hem tasarım çizgisi olarak beğenilen ürünler. Ülkemizi ve mobilyamızı daha fazla platformda tanıtmalı ve ihracat pazarlarında yaşanan kısırlığı da bu şekilde aşmalıyız. İç pazarda ise yapılan ticaret değişen kanunlarla artık çok daha zor hale geldi. Tabiri caizse tüm üreticilerimiz ip cambazına döndü. Malın satılması lazım ancak, tahsilâtla ilgili problemler hepimizin gözünü korkutuyor. Bu sebeple yurt içi satışlarda müşterilerin finansal analizlerinin ve risk raporlarının çok iyi hazırlanması gerektiğine ve doğru stratejilerle iç pazarda yol alınması gerektiğine inanıyorum.”

ORSİAD: İMOS olarak 2014 yılına yönelik projeleriniz nelerdir?

“Bildiğiniz gibi derneğimiz Ekonomi Bakanlığı Ur-Ge desteği kapsamında bir proje yürütüyor. Bu proje ile birlikte amacımız üyelerimizin ihracat pazarlarının çeşitlenmesini sağlamak ve birlikte hareket ederek uluslararası arenada rekabet gücümüzü arttırmak. İlk projemizde 20 firma bizimle beraber hareket etmekte. 2014 yılında ikinci projemizi de bakanlığa sunacağız. Amacımız daha fazla üyemizin destekten faydalanmasını sağlamak.

Bunun yanı sıra eğitim ve danışmanlık faaliyetlerimiz de devam etmekte. Hem çalışanlarımızın, hem de işverenlerimizin bilgi setlerini yenilemek ve ufuklarını açmaya dönük eğitimlerimizi, 2014 yılında da vermeye devam edeceğiz.”