MAKSDER Başkanı Sayın Munis Tezbaşaran’a Biz Sorduk Başkanımız da İçtenlikle Cevapladı

Mobilya aksesuar sektörünü kısaca değerlendirebilir misiniz?

Sektörümüz, mobilya sektörüne paralel olarak Türkiye’de oldukça hızlı ve emin adımlarla büyümekte. 2013 yılı Ocak-Aralık döneminde mobilya sektörünün ihracatı, bir önceki yılın aynı dönemine oranla %16 arttı. Ağaç ve Ahşap Eşya sektöründe ise bir önceki yıla göre %11,8 artarak 792,5 milyon $ olarak gerçekleşti.

Her iki sektördeki ihracatta elde edilen başarılara karşın; sadece rekabetçi ve inovatif olanların ayakta durabildiği zorlu bir sektörümüz var. Bu noktada sürekli yatırım yapan ve Ar-Ge’ye önem veren firmaların , bu sorunları kolaylıkla aşacağını düşünüyoruz. Sürekli yenilik ve gelişime odaklanan firmaların, ürünlere/markaya sürekli değer katmaya çalıştıkları noktada, sadece fiyata dayalı rekabet ortamında olmayacaklarına inanıyoruz. Firmaların markalarının  stratejisini tamamen bu felsefe ile kurgulamalarını , bugünden sonra bu yönde çalışmalarına daha fazla odaklanmayı planlamalarını tavsiye ediyoruz.

Türkiye’de mobilya aksesuar sektöründe MAKSDER ’in konumunu değerlendirir misiniz?

Türkiye, yabancı bir markanın lider olmadığı tek G20 ülkesi olma özelliğini taşıyor. MAKSDER üyeleri olarak yenilikçi yaklaşımımızın bunda payı olmasından dolayı gururluyuz. Türkiye’de mobilya aksesuar sektörü hacim olarak diğer ülkelere kıyasla çok büyük sayılmaz. MAKSDER olarak Türkiye pazarında %70’lik bir pazar payına sahibiz. Fakat son yıllarda özellikle tüketicilerin sadece satın aldıkları mobilyalarda değil, bunlara hayat veren mobilya aksesuarlarında da “fonksiyon ve kalite” öğelerini önemli ölçüde aramaları nedeniyle, mobilya aksesuar sektörünün %15-20 arasında önemli bir oranda büyümekte olduğunu belirtebiliriz. Bu da MAKSDER üyelerinin kalite, fonksiyon ve tasarıma önem veren firmaları için sevindirici bir gelişmedir diye düşünmekteyim.

DSC_0043

2013 yılı MAKSDER  açısından nasıl bir yıl olarak geride kaldı. 2014 yılı ile alakalı öngörüleriniz nelerdir?

Bu yıl içinde gazeteniz ile yaptığım diğer üç röportajımda da; 2013 yılın da Mobilya Aksesuar pazarı hakkında düşüncelerimi ifade ederken başarılı bir yıl geçireceğimden bahsetmiş idim. Aynı zamanda buna paralel olarak Türkiye mobilya sektöründe hızlı bir büyüme ön görmekte olduğumu da belirtmiştim. Sektörün genelinde olumlu gözüken bu büyümenin yanında, bazı  üreticilerin sıkıntılı olduğunu geçen yıl gözlemledik. Buna  rağmen genel olarak 2013 yılını bütün olarak alırsak bir büyüme yakalandığını görmekteyiz .

Üyelerimizin üretim kapasitelerimizi de artırmak üzere yaptığı yatırımlarla 2013 yılında da istikrarlı büyümemizi sürdürürken yeni tesis ve yeni ürün  yatırımlarımızla üretim kapasitelerimizi artırdığımızı ifade edebilirim.

2014 yılında da Maksder üyelerinin öncelikle global bir oyuncu olarak bu pazarlardaki paylarını  artırmasını  bekliyoruz. Üyelerimizin almış olduğu uluslararası ödüller, doğru yolda ilerlediğimizi bir anlamda belgeliyor.

Burada ivmeyi meydana getiren hareket ; kullanıcıların gelir seviyeleri arttıkça; kalite, fonksiyon ve konfora önem verilmekte ve bu dolayısı ile yaşam şartlarının iyileştirilmesi güdüsü ile mobilya , beyaz eşya ve otomobil ihtiyacı öncelikli alımlar grubunda olmaktadır.

Aslında 2014 yılı için genel bir değerlendirme yapmak gerekirse ;  sizlerin de bildiği gibi  eski senelerde Türkiye’nin ekonomisi genelde yurt içindeki siyasi beklentilere ve yaşanan olaylara  göre değişmekteydi. Şimdi ise ekonomi daha büyük oranda yurt dışı kaynaklı  ekonomik ve siyasi etkilere göre değişmektedir. Bu nedenle bu büyüme öngörümü istikrarlı bir politikalar olacağı öngörüsüne göre yapmaktayım. Bu konularda aşırı değişikliklerin Türkiye ekonomisini etkilemesini düşünmemek safdillik olacaktır.

MAKSDER olarak Ar-Ge konusundaki çalışmalarınızdan biraz söz edebilir misiniz?

SEKTÖR İÇİN ARGE MERKEZİ DÜZENLEMESİ YAPMAK GEREKİYOR.

Bu arada sektörümüze ilişkin ARGE çalışmalarının önemine de değinmek gerekiyor. Sektörümüzde bunun ne kadar önemli olduğu inkâr edilemez. Bu alanda çalıştırılan personel ücretlerinin de düşük olmadığını bilmekte yarar var. Devletimiz ARGE çalışmalarımız için özel bir statü çıkardı. ARGE  merkezi olarak tespit edilen firmalara farklı uygulamalar ile bir kısım harcamalar  devletçe karşılanıyor. ARGE merkezi olabilmeniz için yalnızca bu merkezde 50’nin üzerinde insan çalıştırmanız gerekiyor. MAKSDER üyelerinin bulunduğu  sektörde faaliyet yürüten firmaların bir veya birkaçının dışında bu seviyeye geldiklerini söyleyebilmek henüz mümkün değil. Dediğimiz gibi birkaç firma olabilir ama hepsi bu kadar. KOBİ ayarındaki firmaların da ARGE  merkezi kurabilmesi için daha az mesela 15-20 gibi bir  sayıda personel çalıştırma zorunluluğuna düşürülmesinin  daha yararlı sonuçları ortaya çıkaracağını söyleyebiliriz.

DSC_0060

Yeni ARGE  merkezlerinin kurulması sektörü yeni ürünler geliştirmek için teşvik edici bir rol üstlenecektir. Bu sayede sanayicinin elde edeceği avantaj üreteceği ürünlere yansıyacağı ve böylece yapılacak yatırımlar sayesinde istihdamın arttırılmasını sağlayacaktır. İstihdam gibi önemli bir sorunla boğuşan Türkiye’nin KOBİ’lere ARGE  merkezlerini kurmak için sağlayacağı kolaylıklar sayesinde bu sorunun üstesinden çok daha kolay bir şekilde geleceğini söyleyebiliriz.

Mobilya aksesuar sektörü, teknolojinin ağırlıklı kullanıldığı bir sektör. Gündelik hayatta konforu artıran ve kolaylık sağlayan,mobilyaların fonksiyonlarını geliştiren,mobilyaya hayat veren ürünlere yoğunlaşıyoruz.

Sektöre ve Devlete iletmek istediğiniz mesajlar

ÇİN MALLARI EN BÜYÜK SIKINTI SEBEBİ OLMAYA DEVAM EDİYOR.

Sektörümüzün en kötü yanı ise kalitesiz Çin mallarının ülkemizi istila etmesi ve  Avrupa Birliği ürünü gibi tanıtılarak “Devletin ve en önemlisi Tüketicinin” aldatılmasıdır.

Ülkemizde mobilya aksesuarları ithalatını yapan   firmalarımız   var  ve  bunların      olmasından da herhangi bir rahatsızlık duymuyoruz aksine MAKSDER olarak memnuniyetimizi ifade ediyoruz. Rekabetin olmadığı yerde sağlıklı bir ticari süreç yaşanamayacağını da belirtmek isteriz.

İthalatçı firmalar  arasında  bu işi kısa dönem karı gibi görüp, bu kısa dönemde elde etmek istedikleri karı elde edip  hareket eden bazı ithalatçı firmalar var. Sayıları çok az.

Bu konudaki ihtisas gümrüğü uygulaması talebimiz, Gözetim Vergisi ve  Damping Vergisi  ardından yürürlüğe girdi ama bu kez de farklı sorunlar ortaya çıktı. Bu konudaki beklentimiz ; Devletimizin belirleyeceği  yeni uygulama kararları ile piyasayı kontrol altında tutmasıdır. Gerçekten AB ülkelerinde üretilen ürünlere de bir sorun çıkarmadan Avrupa Birliği ürünü olarak sadece kağıt üzerinde kabul edilen ürünlere ise sektör içindeki birlikler kanalı ile denetim yapılması gerektiğini düşünüyoruz.

 

Çünkü  bu dönem içinde yaşamak ve ayakta kalmak zorunda olan yerli üreticiler piyasada var olmak için zararına veya düşük karlılıkla ürünlerini satmak için uğraş vermektedirler.Oysa bu sektörün gelişmesine engel teşkil etmekte olduğu Bu gelişme sektörün  geriye doğru gitmesine sebebiyet vermektedir.

Tüketicilerin tercihi nereye gidiyor.

TÜKETİCİDEKİ TERCİH ; AKILLI MOBİLYALAR İÇİN AKILLI MOBİLYA AKSESUARLARINA YÖNELMEKTEDİR…

Gelişen teknolojiyle birlikte hızın ve bilginin önemi giderek arttı, bilinçlenen ve tercihleri değişen tüketicinin yaşam alanlarında işlevsellik ve konfora öncelik vermesi akıllı mobilyalara rağbetin artmasını beraberinde getirdi. Kullanıcılar artık ne istediklerini daha iyi biliyorlar ve satın aldıkları ürünlerle ilgili detaylı bilgi sahibi olmak istiyorlar. Bütçe kriterlerinin yanı sıra çağı yakalayan yenilikçi ürünlerle yaşam alanlarına performans katan ve estetik beklentilerini en üst düzeyde karşılayan ürünleri tercih ediyorlar. Yani evde veya ofiste detaylarla hayatlarına dokunan ürünlere kullanıcıların ilgisi, her geçen gün önemli ölçüde artıyor.

Kullanıcılar mobilyada konfor ve işlevselliğe önem verip pratiklik aradıkça mobilya ve mobilya aksesuar üreticilerinin teknolojiyi daha fazla kullanıp, yenilikçi ürünler geliştirmeye yönelmesi kaçınılmaz oluyor.

Dünyadaki “akıllı mobilya seçimi” trendine uyum sağlamanın yolu mobilyaya hayat veren aksesuarları efektif kullanmaktan geçiyor.

Tüketiciler nelere dikkat etmeliler …

Görünmeden de olsa mobilya aksesuarları, hayatımıza sürekli dokunarak pratiklik ve konfor katıyor. Tüketici bu detayları yaşam alanlarına dahil ederken; uzun yıllar kullanılacak kalitede olmasına, uygun fiyatlı ancak üretici firma tarafından mutlaka garanti  desteği verilen ürünler olmasına dikkat etmesi gerekiyor. Ayrıca mobilya aksesuarları kullanıldığı alana göre güvenlik  ve dayanıklılık konusunda gerekli bazı şartları sağlaması gerekir. Ürünlerin kullanılan yaşam alanına göre ilgili dayanıklılık testlerinden geçirilip, gerekli belgelerin alınmış olması da satın alma tercihini doğrudan etkilemesi gereken diğer önemli nokta.  Örneğin; ıslak ortam mobilyalarında kullanılan aydınlatma sistemlerinin ortama uygunluğu için gerekli güvenlik sertifikalarının alınmış olması, yine ıslak ortamda kullanılan mobilya aksesuarlarının paslanmaya karşı dayanıklılığının garanti edilmiş olması gerekir.

Trend bizi nereye götürüyor.

Bugün olduğu gibi önümüzdeki dönemde de mobilya sektöründe teknoloji önemini koruyacak. Kullanım kolaylığı, pratiklik, sessiz çalışma, dayanıklılık, fiyat-kalite performansı tüketicilerin satın alma kararını etkileyecek ancak; konfor, işlevsellik  ve şık görünüm sunması mobilya ve mobilya aksesuarı tercihlerinde gelecekte daha da belirleyici olacak. Inovatif ürünlerle yaşam alanlarında sağlanan performans, estetik ve üstün teknolojinin konforu en mütevazı evlerde bile kendini hissettirecek.