AHEC, ‘Seed to Seat’ (Kaynaktan Koltuğa) projesi ile ‘Dubai Tasarım Günleri’nde

Üretilen yedi parçada kullanılan tüm Amerikan sert ağacının, A.B.D. ormanlarında tekrar yerini alması sadece 3,32 saniye sürer

Amerikan sert ağaç sektörünün önde gelen uluslararası ticari birliği Amerikan Sertağaç İhracat Konseyi (AHEC), yürüttüğü ahşap mobilya projesi ‘Seed to Seat’ (Kaynaktan Koltuğa) ile modern ve çağdaş tasarımların sergilenip alıcı bulduğu, Orta Doğu ve Güney Asya’da düzenlenen tek yıllık fuar olma özelliğini taşıyan ve 17 Mart’a kadar açık kalacak olan Dubai Tasarım Günleri’ndeki yerini aldı. Kısaca bilgilendirildikten sonra ‘oturacak bir şeyler’ tasarlamaları istenen tasarımcılar, AMBB Mobilya İmalat ile ortaklaşa çalışarak Amerikan lale, kızıl meşe ve kiraz ağaç türlerinden tasarlanmış yedi adet özgün parça oluşturdular. Orta Doğu’daki bu proje, geçen sene Avustralya ve Yeni Zelanda’da başlatılan ‘Seed to Seat’ projesinin ikinci ayağı olma özelliğini taşıyor.

Birleşik Arap Emirlikleri’nin en önde gelen ve heyecan verici tasarımcıları tarafından tasarlanan yedi oturak, Amerikan sert ağaç kaynağının sürdürülebilirliğini kanıtlayan ve vurgulayan nitelikte yaratıcı bir gösterim ile sergileniyor. Dubai ‘Seed to Seat’ projesinde yer alan tasarımcılar şöyledir: Fadi Sarieddine (Fadi Sarieddine Tasarım Stüdyosu), Anna Szonyi (Studio Anna Szonyi), Tarik Al Zaharna (T.ZED Mimarları), Bruce Paget (Heriot-Watt Üniversitesi – Dubai Kampüsü), George Kahler (Kahler Tasarım), Pallavi Dean (Pallavi Dean İç Mimarlık Ofisi) ve Hana Akram (Studio EM). Sürdürülebilirliğin bir temel oluşturabileceğini göstermeyi amaçlayan bu çalışmalarla AHEC, çığır açıcı Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (LCA) araştırmasını kullanarak, tasarımı bitirilen her bir ürün için tam çevresel profiller geliştiriyor.

“Yedi tasarımcı ve AMBB Mobilya İmalat ile olan işbirliğimiz sayesinde, son bir kaç yıldır piyasalara bir geri dönüş yapan kereste sektörü ile ilgili çalışmalara heyecan verici bir yaklaşım vuku bulmuştur. Bu özgün çalışma sadece Amerikan sert ağaçlarının güzelliklerine dikkat çekmekle kalmamış aynı zamanda tasarımcıların Amerika’da hali hazırda mevcut olan ve az kullanılan sert ağaçların yaratıcı potansiyelini keşfetmelerine olanak sağlamıştır,” diyen AHEC Afrika, Orta Doğu, Hindistan ve Okyanusya Bölge Müdürü Roderick Wiles demecine şöyle devam etti: “Seed to Seat, AHEC’in yüksek profil tasarımcılarla ortak çalışmalar yürütebilmesi ve piyasalarda az bilinen A.B.D. sert ağaç türlerinin tanıtılması için kurulmuştur. Bu kayda değer parçaların Dubai Tasarım Günleri’nde ortaya çıkmasıyla beraber, bu proje, Dubai’nin bir tasarım merkezi olduğunu bir kez daha kanıtladı.”

Seed to Seat Projesiyle AHEC, tasarımın gerçek çevresel etkisini tanımlamayı ve Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (LCA) ile yürüttüğü kapsamlı çalışmanın üzerine koymayı amaçlamaktadır. AHEC’in LCA araştırmasının içerdiği 19 Amerikan sertağaç türü ve imalat esnasında malzeme, enerji kullanımı, taşıma ve israfla ilgili kaydedilen tüm verilerden yararlanılarak, tamamlanan her bir ürünün çevreye etkisi tam olarak ölçülebilmektedir. AHEC, aynı zamanda her bir tasarımda kullanılan toplam kereste hammaddesinin, ABD sertağaç ormanlarında büyümesi için gerekli toplam sürenin kaç saniye alacağını hesapladı. Ormanın büyüklüğü, yıllık hasat oranları, doğal ölüm oranı ve yenilenme oranları hesaplanarak, tasarımlarda kullanılan kerestenin ormanda tekrar yetişeceği sürenin sadece 3.32 saniye olduğu belirlenmiştir.

Wiles konuyla ilgili açıklamalarını şöyle sonlandırdı: “Amerikan sertağaç ormanı 120 milyon hektarlık alanı kapsar. Sert ağaçlar seçilerek hasat edilir ve doğal doğal gençleştirme yoluyla yeniden yetiştirilir. Gençleştirme hasadı fazlalaştırır ve neticesinde, bu devasa kaynak her yıl 130 milyon metreküp artmaktadır. Diğer bir deyişle, bu 4,5 milyon adet 40 ayak küp hacmindeki konteynıra eşdeğer bir rakamdır. Tüm projeye dair yapılan ilk analizin sonucunda, tasarımların imal edilmesinde 1,83 metreküp kerestenin kullanıldığı anlaşılmıştır. Odunun karbon depolama özelliğine bağlı olarak, tüm oturaklar atmosferden 673,26 kg ağırlığında CO2 azaltmış olacak. Bu proje böylece üretilen tasarımların tam çevresel etkisinin ve materyal seçiminin öneminin anlaşılmasını sağlamıştır. Nihayetinde, umarız bu çalışmalar, odun türlerinin teknik özelliklerinin daha bilimsel anlaşılmasının da önünü açar.”

 

Daha fazla bilgi için www.seedtoseat.info adresini inceleyebilirsiniz.

me+mine – Pallavi Dean

Me+mine çalışmasının işlediği baskın tema dönüşümdür. Kapalı olduğunda bakarsanız, sandalye olduğu anlaşılmaz. Net kıvrımları ve lale ağacının ince çizgilerinden dolayı ilgiyi hak eden, güzel heykelsi bir küre formundadır; ikiye ayırdığınızda iki kişinin oturup etkileşim kurması için bir davete dönüşür. Me + mine tasarımını üretmek için 1,03 metre küp Amerikan lale ağacı (Liriodendron tulipifera) kullanılmıştır. Me + mine tasarımını imal etmek için kullanılan tüm lale ağacı malzemesinin, ormandaki yeni büyümeyle kendini yenilemesi sadece 2,00 saniye alır. Odunun karbon depolama özelliğine bağlı olarak, bu ürün atmosferden 339,41 kg ağırlığında CO2 azaltmış olacak.

 

Float – George Kahler

Float tasarımının uyandırdığı duygu rahatlamadır. Kullanıcısına müthiş bir denge sunar. Ağacın spiritüel özelliklerini, günümüzün yoğun dünyasındaki meditasyon ihtiyacımızı ve Le Courbusier’in LC4 üslubunu birleştiren Kahler’in tasarımı Float, odunun hayat verici özellikleriyle bağlantı kurarken, kullanıcının meditatif bir hale geçmesini sağlayarak dingin bir denge anına ulaşma imkanı tanıyor.

Float tasarımını üretmek için 0,26 metre küp Amerikan lale ağacı (Liriodendron tulipifera) kullanılmıştır. Float ürününü imal etmek için kullanılan tüm lale ağacının ormanda kendini yenilemesi sadece 0.50 saniye sürer. Odunun karbon depolama özelliklerine bağlı olarak, Float, kullanım ve yaşam ömrü boyunca atmosferden 16.66 kg ağırlığında CO2 azaltmış olacak

 

Ribbench – Tarik Al Zaharna

Ribbench, lale ağacının sertliğini bir kez daha gözler önüne sermektedir. Teknik olarak sert bir ağaç olmasına rağmen, lale ağacı yumuşak, kesişen bir ana gövdeyle detaylandırılmıştır. Sandalyeye bir kez daha yakından bakmaları için kullanıcıları teşvik eden bu ‘zarif’ tasarımın boyu, incelikle dokunmuş, kesişen detayları da hesaba katılırsa 1,55 metre uzunluğundadır.

Ribbench tasarımının imalatında 0.02 metre küp Amerikan lale ağacı (Liriodendron tulipifera) ve 0.01 metre küp Amerikan kızıl meşe (Quercus spp.) kullanılmıştır. Ribbench tasarımını imal etmek için kullanılan tüm lale ağacı ve kızıl meşe kerestesinin ormanda kendisini yenileme süresi 0.06 saniyedir. Tahtanın karbon depolama özelliklerinden dolayı, Ribbench, kullanım ve yaşam ömrü boyunca atmosferden 17,74 kg CO2 azaltmış olacak.  

  

Rock ‘n’ Roll Sandalyesi – Fadi Sariedinne

Sandalye, ayakların ekseninde tam bir daire oluşturarak klasik rock sandalyesinin sınırlarını zorluyor. Ortaya çıkan şekil koza yapısında kullanıcısını içine alan bir yapıdan ibaret. Tamamıyla dairesel olan şekliyle sandalyenin sabit bir şezlong olarak yuvarlanma özelliği de mevcut. Oturak, sırt ve kol dayanakları, çift daireleri kesen bir dizi kolon tahta sayesinde oluşur. Tüm bağlantılar tahta tıpalar ve ip kullanılarak yapılmıştır, çivi veya vida kullanılmamıştır.  

 

Rock ‘n’ Roll sandalyesini üretmek için 0.03 metre küp Amerikan lale ağacı (Liriodendron tulipifera) ve 0,013 metre küp Amerikan kızıl meşe (Quercus spp.) kerestesi kullanılmıştır. Rock ‘n’ Roll sandalyesinin ormanda kendini yenilemesi sadece 0,22 saniye alır. Tahtanın karbon depolama özelliklerinden dolayı, Rock ‘n’ Roll, kullanım ve yaşam ömrü boyunca atmosferden 42.41 kg ağırlığında CO2 azaltmış olacak.      

 

Heriot Watt sandalyesi – Bruce Paget

Heriot Watt sandalyesinin estetiği, çelik çerçeve ile yağmur çerçevesi kombinasyonundan anlaşılacağı üzere, Dubai’de günümüzde geçerli olan inşaat metotlarından etkilenmiştir. Tasarımın yapı ve doku öğeleri görsel olarak ayırt edilebilir – desleklenen öğelerin inceliğinin görsel olarak daha ağır yapıya sahip öğelerle bir tezat oluşturması, destekleyen ve desteklenen bileşenlerin ilişkisini izleyiciye iletiyor, böylece bir tasarımın hem pratik hem de estetik öğelerini karşılayan odunun çok yönlülüğünü ön plana çıkarmış oluyor.  

Heriot Watt sandalyesinin yapımında 0.03 metre küp Amerikan kirazı (Prunus serotina) kerestesi kullanılmıştır. Heriot Watt sandalyesinin yapımında kullanılan tüm kerestenin ormanda kendini yenileme süresi sadece 0.20 saniyedir. Odunun karbon depolama özelliklerinden dolayı, kullanım ve yaşam ömrü boyunca Heriot Watt sandalyesi, atmosferden 16,89 kg ağırlığında CO2 azaltmış olacak.  

 

PAUSE – Hana Akram

PAUSE, hem gerçek hem de mecazi anlamda bağlanmayı amaçlayan modüler bir oturma sistemidir. Dubai’nin hızlı yaşam tarzına rağmen insan etkileşiminin gizli potansiyelini keşfeden ve insanlardan durup bir bağlanıp oynamasını isteyen bir tasarım, PAUSE. Çeşitli amaçlarla kullanılabilen yüzeyin ayarlanmasını sağlayan bir çift birleştirilebilir şekilden oluşur. PAUSE, aynı zamanda kullanıcıya seçip oturabileceği çeşitli yüksekliklerde yüzeyler sunar. Herhangi bir iç mekana uyum sağlayacak modernlikte ve minimalliktedir ve özellikle de kullanıcılar arası iletişimin anahtar nitelikte olduğu ortak kullanım alanları için tasarlanmıştır.    

 

PAUSE imal edilirken 0.02 metre küp Amerikan kızıl meşe (Quercus spp.) kerestesi kullanılmıştır. PAUSE tasarımını imal etmek için kullanılan tüm kızıl meşe kerestesinin ormanda kendisini yenileme süresi 0.06 saniyedir. Tahtanın karbon depolama özelliklerinden dolayı, PAUSE, kullanım ve yaşam ömrü boyunca atmosferden 189,41 kg CO2 azaltmış olacak.      

 

OBLONG – Anna Szonyi

OBLONG tasarımı, ‘Seed to Seat’ sloganından etkilenerek organik ve tasarlanmış nesneler arasındaki tansiyon ve tezatı köprülemeyi amaçlayan, biçimsel bir deneyim sunar. Organik şekilli bir nesnenin geometrik olarak mükemmel bir küpe fiziksel dönüşümü esnasında ara bir biçimsel durum yakalar. Bu çok işlevli bir parçadır. Sandalye ya da bir yan masa işlevi gören bir heykel veya işlevli bir mobilya parçası olarak tanımlanabilir. OBLONG, konsepte uyan açık renki ve parçacıkları için seçilen Amerikan kızıl meşe kerestelerinden yapılmıştır.

 

OBLONG imal edilirken 0.08 metre küp Amerikan kızıl meşe (Quercus spp.) kerestesi kullanılmıştır. OBLONG tasarımını imal etmek için kullanılan tüm kızıl meşe kerestesinin ormanda kendisini yenileme süresi 0.09 saniyedir. Tahtanın karbon depolama özelliklerinden dolayı, OBLONG, kullanım ve yaşam ömrü boyunca atmosferden 50,74 kg CO2 azaltmış olacak.

 

AHEC Hakkında

Amerikan Sertağaç İhracat Konseyi (AHEC), tüm önemli Amerikan sertağaç şirketlerini ve tüm büyük Amerikan sertağaç ürünleri ticari birliklerini temsil eden, ABD sertağaç endüstrisinin lider uluslararası ticaret birliğidir. AHEC dünya çapında Amerikan sertağaçlarının, 50’den fazla ihracat pazarında tanıtımını yapmaya yönelik, mimar, hazırlayıcı, tasarımcı ve son aşama kullanıcılarına türlerin çeşitli-liği, ürünler ve tedarik kaynaklarına dair teknik bilgi sağlamaya odaklanan bir program yürütmektedir. Ayrıca, AHEC tam seri teknik yayınlar da üretmektedir. Daha fazla bilgi için lütfen www.americanhardwood.org adresini ziyaret ediniz.

 

 

Tasarım Günleri Hakkında

Dubai Tasarım Günleri, Dubai Prensi H.H. Hamdan Bin Mohammed Bin Raşid Al Maktum’un himayesinde, Dubai Kültür ve Sanat Bakanlığı ortaklığında düzenlenmiştir. Bu yıl altıncı kez düzenlenen, Orta Doğu ve Güney Asya’da modern ve çağdaş ürünlerin sergilenip alıcı bulduğu tek, yıllık fuar olan Dubai Tasarım Günleri, 14-17 Mart 2017 tarihleri arası açık olacak. Bir keşif fuarı konumunda olan bu özgün format sayesinde, bölgenin yükselen tasarım stüdyoları ve mobilya imalatçıları, dünyanın önde gelen tasarım galerilerinin de olduğu bir harmanda modern tasarımlarını ilk kez sergileyip vitrine çıkarma fırsatını yakalayacak. Sergi programında özel projeler, konuşmalar, workshoplar ve rehber eşliğinde turlar düzenlenmekte, böylece ziyaretçilerin gösterimdeki tasarımların yanı sıra tasarım camiasıyla da etkileşim içine girmesi sağlanmaktadır.

 

Sanat Haftasının temel bir etkinliği olan Dubai Tasarım Günleri bu yıl, bölgenin tasarım ve yaratıcı endüstrilerine ev sahipliği yapan Dubai Design District (d3) mevkiinde düzenlenecek. Serginin yeni bir parçası olarak, fuar alanına yeni bir yüz ve yer planlamasının yapılıp bir dizi yeni özellik eklenmesi için Dubai merkezli mimari bir ofisi görevlendirildi. Dubai Tasarım Günleri 2012’de ilk kez düzenlendiğinden beri, Dubai Kültür&Sanat Bakanlığı, Van Cleef & Arpels, Audi ve d3 gibi sponsorların desteğini almaktadır. Daha detaylı bilgi için lütfen www.designdaysdubai.ae. adresini