Mobilyada Türk rüzgarı esiyor…

Mobilyada Türk rüzgarı esiyor
Mobilyada Türk rüzgarı esiyor

Irak, Azerbaycan, Nahcivan ve Almanya 2012 yılında da göz dolduran pazarlar olmaya devam ederken; geçen yıl neredeyse hiç ihracat gerçekleşmeyen Libya’ya ilk 9 ayda 100 Milyon Dolar ihracat gerçekleştirilmiş ve Libya en büyük ikinci pazarımız haline gelmiştir.

Değerli Misafirler, 7. yılında ilk kez İstanbul’da düzenlenmekte olan Domotex Middle East Fuarı’na hepiniz hoş geldiniz. Öncelikle, Domotex Middle East Fuarı’nı destekleyen kuruluşlardan biri olarak İstanbul Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçı Birlikleri ( Istanbul Wood and Forestry Products Exporters’ Association) adına ülkemiz ekonomisine büyük katkısı olacağını düşündüğümüz bu fuarda, sizlerle birlikte olmaktan mutluluk duyduğumuzu belirtmek isterim.

Başkanlıklarını yürüttüğüm Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri Sektör Kurulu ve İstanbul Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri Yönetim Kurulu adına sizlere, birliğimiz ve sektörümüz hakkında kısaca bilgi vermek isterim.

İstanbul Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği, Mart 1973 tarihinde kurulmuştur. Türkiye genelinde İstanbul, Akdeniz, Ege ve Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri olmak üzere 4 Genel Sekreterlik bünyesinde yer alan Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği`nin koordinatörlüğü, birliğimizce yürütülmektedir. Türkiye’de Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri Sektörü ( Mobilya, Kağıt- Karton, Kırtasiye Ağaç Mamulleri, Parke, Playwood, Sunta, Mdf, Osb, Kaplama, Kereste, Ağaç, Masif panel vs Odun dışı ürünler) ihracat alanında son yıllardaki büyüme trendini sürdürmektedir. 2011 yılında küresel piyasalara yansıyan krizin etkileri, 2012 yılında derinleşmesine rağmen sektör, ihracattaki başarıları ile göz doldurmaya devam etmektedir.

Son 12 ayın verilerine bakıldığında Sektör ihracatı 3.73 Milyar Dolara çıkarak bir önceki 12 aylık dönemdeki 3,32 Milyar Dolarlık ihracata oranla 12%’ lik bir artış göstermiştir.

İstanbul Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği yaklaşık 4.500 ihracatçı üyesi ile son 12 aylık periyotta yaptığı 1,3 Milyar Dolarlık ihracatıyla sektör ihracatının yaklaşık 35%’ni gerçekleştirmiştir.

Diğer taraftan bu konuşmamda vurgu yapacağım mobilya sektörü ise, geçen yıl 1.45 Milyar Dolar ihracat gerçekleştirmiş olup sektörün, 10 aylık verileri ışığında 2012 yılı sonunda 1,7 Milyar Dolar ihracat gerçekleştireceği ve geçen yıla oranla ihracatın 17%’ lik bir artış göstereceği öngörülmektedir. Ürün bazında son 9 aylık periyoda bakıldığında bir örnek vermek gerekirse; mobilya ihracatındaki artışta en büyük paya, ihracatı geçen yıla oranla 42,9%’ luk artış gösteren “Yatak Odası Takımları”, 16,9%’ luk artış gösteren “Yemek Odası Takımları” ve 15%’lik artış gösteren “Diğer Ahşap Mobilya”lar sahiptir.

Irak, Azerbaycan, Nahcivan ve Almanya 2012 yılında da göz dolduran pazarlar olmaya devam ederken; geçen yıl neredeyse hiç ihracat gerçekleşmeyen Libya’ya ilk 9 ayda 100 Milyon Dolar ihracat gerçekleştirilmiş ve Libya en büyük ikinci pazarımız haline gelmiştir.

Türkiye’de mobilya sektöründen biraz bahsetmek gerekirse; ülkemiz mobilya sektörünün güçlü yanları olarak yonga ve levha işleyen modern makine parkı, mobilya üretim ağı, yüksek işgücü potansiyeli, malzeme ve ürün çeşitliliği ile Orta Doğu ve Türk Cumhuriyetleri bölgesindeki pazar hakimiyetimiz ilk etapta göze çarpanlar olarak sayılabilir. Türkiye’nin stratejik konumu ve AB’ye aday ülke olması, İnşaat firmalarımızın yurt dışındaki etkinlikleri, üreticilerimizin kaliteli üretim arayışları, üretim artışı ve gelişme süreci, tasarım ve Ar-Ge merkezlerinin kullanımı ve artırılması, markalaşma ve reklama verilen önem, etkili iletişimin oluşumu ve kullanımı ön plana çıkan fırsatlarımızdır.

Ülkemizin, mobilya sektöründe, güçlü yönleri ile fırsatları bir araya getiren bir sektörün geleceğinin de parlak olacağı aşikardır. Tüm bu olumlu gelişmeler ışığında 2023 yılında 16 milyar dolarlık ihracat hedefi olan sektörümüz ( Kağıt Karton sektörü 7 milyar, Mobilya 6 milyar, odun kereste mobilya harici ahşaptan eşya ve kağıt hamuru 3 milyar dolar) yoluna emin adımlar ile devam etmektedir.

Hedefe ulaşmak amacı ile sadece bu yıl İstanbul Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği tarafından yapılan çalışmalardan kısaca bahsetmek gerekirse; Mart ayında Guangzhou/ Çin’de düzenlenen CIFF Mobilya Fuarı’nda milli katılım organizasyonu yapılmış ve Türkiye’nin belli başlı markaları Uzak Doğu’da şovunu yapmıştır. Nisan ayında Karton Kutu ve Stand Tasarım Yarışması yapılmış ve kazanan, geleceğimizin tasarımcısı öğrencilerimiz Londra ve Milano’daki seçkin üniversitelere master programı için gönderilmiştir. Ağustos ayında Kırtasiye Sektöründe Brezilya’ya yönelik Sektörel Ticaret Heyeti organizasyonu yapılmış sonuçları açısından farklı bir açılıma imza atılmıştır. Kasım ayında Ambalaj Sektöründe dünyanın en büyük fuarlarından biri sayılan Paris Ambalaj Fuarı’na yönelik milli katılım fuarı düzenlenecek olup, yaklaşık 40 firmamız fuarda boy gösterecektir. Mobilya sektöründe hedef pazarlarımız; Katar, Libya ve Rusya Federasyonu’nda Ekim ve Kasım aylarında düzenlenecek Uluslararası fuarlarda info standlar açılması yönündeki çalışmalar tamamlanmıştır. Yine yılın son etkinliği olarak Suudi Arabistan’a yönelik Aralık ayında büyük bir katılımla “Mobilya Sektörel Ticaret Heyeti” organizasyonu yapılacaktır. 2012 yılında ayrıca Ekonomi Bakanlığı’nın koordinasyonunda Mobilya Sektöründe 20 firmamızın içinde olduğu Mobilya UR-GE projesine başlanmıştır. Aynı projenin Ambalaj Sektöründeki firmalara uyarlanması için gerekli alt yapı çalışmaları tamamlanmış olup sektör firmalarımız için eğitimlere ağırlık verilmiştir.

Ayrıca Domotex gibi, uluslararası fuarlara yönelik firmalarımızla görüşmeye gelen yabancı ziyaretçilere ilave olarak, VIP Alım Heyetleri getirilmektedir. Gerek Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri Sektör Kurulu olarak ve gerek İstanbul Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu olarak çalışmalarımıza sektörden aldığımız destek ile hız kesmeden devam edeceğiz. Tüm bu olumlu gelişmeler ışığında istikrarlı büyüme trendi ve gelişen dünya vizyonuna ayak uydurma becerisi ile sektörümüz, Türkiye’nin gelecekte de en parlak sektörü olmaya devam edecektir.

Zemin kaplama sektörüne büyük katkıda bulunacağından emin olduğumuz ve Hannover Messe İnternational İstanbul olarak organize edilen Domotex Middle East Fuarı’na katılarak; Türkiye, Orta Doğu ve Orta Asya’dan ziyaretçilerle bir araya gelebileceksiniz. Domotex markası olan bu fuar ile hedef pazardan gelen profesyonel ziyaretçilerin ilgisini çekerek eşsiz bir platformda yer alacağınızdan kuşkumuz bulunmamaktadır.
Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri Sektörü olarak, destekçisi olduğumuz bu önemli fuarın ülkemiz açısından başarılı geçmesini temenni eder herkese başarılı fuarlar, hayırlı kazançlar dilerim.

Saygılarımla, Abdullah Tever
Türkiye Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri Sektör Kurulu Başkanı
İstanbul Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği YönetimKurulu Başkanı