Plywood/kontrplak piyasasında talep düşüşü beklenenin gerisinde gerçekleşti.

2016 yılı sonunun hafızalardan henüz silinmediği piyasada mevcut durum olumlu karşılansa da “sütten ağzı yanan yoğurdu üfleyerek yer” misali tüm kesimler temkinli hareket etmeye devam ediyor.

Plywood/Kontrplak piyasası yine hareketli bir ayı daha geride bıraktı. İthalat rakamlarının artış gösterdiği görülen ayda piyasadaki talebin bir miktar yumuşaması rekabetin hissedilmesi oranını bir miktar artırdı. Piyasa, kış sezonu olmasına rağmen bu seviyede işlerin devam etmesine olumlu karşılık verirken, 2016 yılı sonunda yaşanan talep düşüşü ve krizin kıyısından dönülmesi unutulmadan temkinli hareket etmeye devam ediyor.

İthal rakamların artması konusuna yakından baktığımızda Rusya’dan gelen plywood/ kontrplak miktarında Kasım ayında yıl ortalamasına göre yaklaşık %20’lik bir artış söz konusu oldu. Diğer yandan Türkiye’ye ithal edilen ürünlerin özellikle orta ve 3.segment gruplar için Hindistan, Malezya gibi ülkelerden artış göstermiş olması dikkat çekti. Görünen o ki Huş plywood/kontrplak’ın genel oranlamada kısıldığı Pazar dengesinde yerli üretimin büyük oranda doldurduğu özellikle 3.segment alanına yeni rakipler gelmeye başlıyor.

Yerli üretime dönüp baktığımızda üretimin herhangi bir sekteye uğramadan tam kapasite olarak yola devam ettiğini görüyoruz. Kapasite artırım çalışmaları devam eden tesisler ara vermeden çalışmaya ve pazarda yer almaya devam ediyor. Kapasite artırımları ile ilgili gelen bir bilgi şu ki hemen hemen tüm üreticilerin yurtdışından tedarik ettikleri makinalar tesislere ulaşmaya başladı. Kiminin kurulumuna başlandı, kiminin yeri hazırlandı kimi de deneme üretimlerine başladı.

Piyasanın talep durumunu incelediğimizde yukarıda da değindiğimiz üzere bir yumuşama, talepte yavaşlama söz konusu. Segmentler açısından analiz edildiğinde ortaya çıkan fotoğraf şu ki; 3. Segment yani ekonomik sınıf olarak tabir ettiğimiz grup kış sezonu gelmesine karşın herhangi bir kayba uğramış değil. 2.Segment dediğimiz özellikle tropikal ürünlerin hakim olduğu alanda bir miktar yumuşama söz konusu olmakla birlikte Türkiye’ye tedarik edilen miktar global hammadde sıkıntısının etkisiyle hafif daraldığı için yansıması üst seviyede hissedilmedi. 1.Segmente baktığımızda yani özellikle Huş grubu ürünlerin alanına baktığımızda daralmanın hissedildiğini görüyoruz. Bu daralma doğal rekabeti de yanında getiriyor. Türkiye’de olsun ithal yolla gelsin tüm huş grubu ürünlerin rekabeti her geçen gün sertleşiyor. Analize yaklaşıp baktığımızda, Türkiye’ye 2017 yılı ortalaması baz alındığında yurtdışından gelen bu ürün grubunda piyasaya sunulan miktarda yüzde on ve üzeri artış fiyat noktasında sert hareketleri beraberinde getiriyor.

 

Yalçın Orman Ltd.Şti. / ODEK UKRAYNA

2017 yılı genelinde piyasa ile uyumlu, yer yer kısmi rekabetçi olan Odek Ukrayna pazara Yalçın Orman ile sunduğu son kampanyası ile büyük ses getirdi. Daralan huş pazarında ani bir çıkış yapan marka ve distribütörü kış aylarını şimdiden sağlama almış durumda.

Simirna Ltd.Şti./ TEKCOM

Yıl geneline bakıldığında çok parlak bir profil ve yükseliş sergileyen TEKCOM ve Türkiye Distribütörü Simirna yıl sonunda da bu çizelgeyi devam ettiriyor. 2018 yılına yeni segment ürünler ile hazırlık yapan TEKCOM ve Simirna’nın özellikle TEKCOM Birch olan ve Huş ağacından üretilen ürününün pazarda önemli etki göstermesi kuvvetle muhtemel görünüyor.

Babayapı A.Ş. / RİGA – KONTRAFORM

Atılımları günden güne genişleyen ve pazara devamlı yenilik ve gelişim sunan Babayapı, distribütörü olduğu Riga Plywood ile kaliteli duruşunu devam ettiriyor. Riga Plywood olarak üretim teknolojisi ve ürün kalitesi ile bulunduğu yerden taviz vermeyen marka dünya genelinde olduğu gibi Türkiye’de de Babayapı ile pazarlama başarısını sürdürüyor. Babayapı’nın markası olan Kontraform konusunda da gelişim hızla devam ediyor. Kontraform’daki miktarsal artış göz ile görülürken Kontraform FNKM (Huş-Rusya) için gün sayılıyor.

Akça A.Ş. / CPLY – VTHPLY – FPLY

Türkiye’nin önde gelen plywood/kontrplak üreticisi kasım ayında yeni makinaların tam randımana ulaştırılabilmesi adına önemli mesai harcadı. Tam performans için büyük ölçüde başarı sağlanan ve kapasitesi büyütülen tesisin adımlarının büyüyüşü piyasada hissediliyor. Şu dönemde yurtdışından bir kurutma fırınını daha yükletmek üzere olan firmanın 2018 yılında Rusya hariç bölgenin en büyük kapasitesi haline gelmesi söz konusu. Buna ek olarak Rusya’da kurmaya başladığı soyma tesisinde de önemli seviyede yol alan firma hammadde konusunda işini sağlama alıyor.

REDWOOD PLYWOOD

2017 yılında Türkiye plywood/kontrplak piyasasına dahil olan ve kısa zaman içerisinde yerini sağlamlaştıran uluslararası konsorsiyum ürünü olan marka başarılı geçirdiği yıl sonrasında 2018 yılında hedeflerini büyütüyor. İhracata ek olarak Türkiye Huş Plywood Pazarında etkinliğini artıracağı öğrenilen marka kurumsal bayi sistemini somutlaştırmayı planlıyor.

Sağlamlar A.Ş. / ODEK TÜRKİYE – YESPLY – İSTWOOD

Sektörün üretim yönünde son yıllarda en hızlı tırmanış gösteren firmalarından olan Sağlamlar, başarılı geçen 2017 yılının sonunda bir gururu daha yaşıyor. Yurtdışından kapasite artırımı için geçen ay  kurulmaya başlayan makinelerin en önemlisi olan kurutma fırınında kısa sürede sonuç alınmaya başlandı. Yaklaşık 12 gün süren çalışmalar sonunda makinenin düğmesine basıldı ve deneme üretimleri gerçekleşmeye başladı. Çok kısa zamanda üretime dahil edilebilme başarısı Sağlamlar da haklı gurura sebebiyet verdi.

Erdoğanlar Group / SYPLY

Rus markaları arasında özellikle distribütörü Erdoğanlar’ın önemli katkısı ile 2017 yılında Türkiye’de en ön sıralarda yer almayı başaran SYPLY Plywood yılı tamamlarken temposunu sürdürdü. 2018 yılında Syply ve plywood konusunda daha büyük hedefleri olduğu bilinen firmanın yıla hazır olduğu gelen bilgiler arasında.

Erbaa Kaplama / COCHA

Sektörün hızla yükselen üreticilerinden bir diğeri olan Erbaa Kaplama da 2017 yılında başarısını katlayarak büyütenlerden. Dağıtım yapılanmasında önemli başarılar elde eden firma COCHA markasını da piyasada önde gelen markalar arasına sokmayı başardı. Yeni kapasitenin devreye girmesi ile mevcut konumunu bir kat ileri taşımayı hedefleyen firma sağlam adımlar atmaya devam ediyor.