2013’de PARKE SEKTÖRÜNE DİKKAT…

“Taşlar yerinden oynuyor!”

“Çamsan Entegre ve Pazarlama A.Ş.’nin Genel Müdürü İbrahim Özcan, parke sektörü ile ilgili kritik açıklamalarda bulundu…”

Genel bir değerlendirme yaparsanız geçtiğimiz yıl hakkında ne dersiniz?
Euro’nun düşük olması ayrıca özellikle Avrupa’daki üreticilerin Türkiye’de değişik lokasyonlara ürün indirmelerinden dolayı ithalatın pazardaki oranı arttı. 2011’de 90 ile 100 milyon arası parkenin satıldığını düşünüyoruz ki bizce bu sayı 2012 için de geçerli.

2011 ve 2012’yi ithal ve yerli olarak değerlendirirsek hangi oranlardadır?
2012’de pazarda ithal parke 2 katı arttı. Genellikle de Avrupa üzerinden geldi.

Sizce sebep nedir?
Sebep sezona girerken kurun çok düşük olması. Avrupa’daki kriz ayrıca Avrupa’daki üreticilerin Türkiye’deki değişik lokallere mal indirmeleri. Samsun, İzmir’ Mersin gibi. Dağılımdan dolayı maliyetler düştü haliyle ithalde bir artış oldu.

%’ye bakarsak pazarda yüzde kaç parke ithalatı olmuştur?
%30 civarında ithal mal geldi. 25 ile 30 milyon arasında ithal parke geldi.

2012 de neler yaptınız?
Benim önceden beri hep eleştirdiğim bir konu var Türkiye’deki tüm üreticiler biz de dahil olmak üzere AC3- 31.sınıf mal üretiyoruz. Bu tek tip ürün artık miadını doldurmuş olmalı. Yani üreticiler artık tek tip ürünlerle bir yere varamayacağını anlamış olmalıydı ama bu durum Türkiye’de uzun sürdü. Avrupa’da high level denilen özellikli ürünler bundan 6-7 yıl önce çıkmasına rağmen hala Türkiye’de henüz yeni üretilmeye başladı. 2012’de AC3-31. Sınıf klasik parkemizin satışında herhangi bir problem yaşamamıza rağmen özellikli mal dediğimiz high-level ürünlere ciddi bir yatırım yaptık ve üretimine 2012’nin haziranında başladık. Bu ürünümüzün satış grafiği artarak devam etmektedir.

8 mm AC3- 31. sınıf ile şu anda yeni ürettiğiniz Platinium serisinde renkler aynı mı?
Hayır, ikisinin renkleri çok farklı. Platinum serisinde 9 farklı desenle yeni renk koleksiyonu oluşturduk.

Burada Platinium ana bayilerden ayırmayı düşünüyor musunuz?
Hayır mevcut bayilerimizde satacağız, bundan sonra çıkacak olan yeni ürünlerimizi de aynı şekilde mevcut bayilerimizde satmayı düşünüyoruz.

2013’te parke sektörünü neler bekliyor?
2013’de üst grup malların pazardaki payının artacağını tahmin ediyorum. 2013 ün 2012 den daha iyi olmasını bekliyorum, Parke pazarının da %10 civarında büyüyeceğini düşünüyorum.

Üst grup ürün den ne anlamalıyız?
Yüzeyin aşınma ve çizilme gibi fiziksel özelliklerinin daha yüksek olması, standardı en az AC4 32. Sınıf olması, yüzey görünümü gerçek ahşap yüzeye daha yakın olması, kalınlığı 8 mm den büyük olması gibi özellikler ürünü bir üst gruba taşır.

Sizdeki PLATİNUM satış oranı ne olur?
Biz bu sene satışlarımızın %20 sinin Platinum serisi olacağını tahmin ediyoruz.

Bu özellikli ürünlerde kar marjının daha iyi olduğunu söylüyorsunuz. Bayiler bunu satmaya nasıl ikna edeceksiniz?
Bayilerimiz zeki insanlardır. Onlar nereden daha iyi kar edeceklerini iyi bilirler o nedenle ikna etmeye ihtiyaç yok. Eskiden bu ürünler hep ithaldi. Haliyle olması gerektiğinden çok daha pahalı geliyordu. Yan malzemesi birebir gelmiyordu, ürünün devamlılığında sıkıntı vardı. Bu sıkıntılardan dolayı parkeciler bu ürünleri satmaktan geri duruyordu. Şimdi ürünü biz çıkarınca devamlılığı var, garantisi, aynı desende süpürgeliği var haliyle özellikli ürünün satılması için bayilerin ihtiyacı olan tüm özellikler var. bayilerimizde karsızlığın hat safha ulaştığı bu dönemde bu ürünümüze dört elle sarıldı.

2014’te bu oran artacak mı?
Özellikli ürünler daha çok piyasaya girer. Artık ucuz laminat parkeden doygunluk başladı. Bundan sonraki zamanda laminat parkenin standardı yükselerek devam edecektir.

Yeni seriler olacak mı?
Elbette olacak, yeni seriler yeni desen ve dekorlar PARKELAM MARKASI altında birbirini takip edecek.

2013’te yerli ile ithal ürünü kıyaslarsak ne olur?
Bu tamamen Euro’ya bağlı benim tahminim 2012 ile aynı olur. Pazarın daralacağını değil bir miktar yerli üretim tarafında artacağını düşünüyorum.

Platinum serinizi bize biraz daha anlatır mısınız?
Platinum serisini çıkarırken çok emek harcadık. Hem üretimdeki hem satıştaki hem de ben çok kafa patlattık. Her aşaması kendi içinde bir problemdi. Kendi içinde bir zorluğa sahip. Biz bu zorlukları etap etap aştık. Yani sırf derz yüzünden üretimimiz iki ay gecikti. Koleksiyonu muz genelde son yıların moda renklerine uygun renk ve desenlerdir ki burada son zamanların duvar ve mobilya renklerine uygun, genellikle pastel renkler ve gerçek ahşap renkleridir. Geçen yıllarda koyu renkler tercih ediliyorken son yıllarda çok daha açık renkler tercih ediliyor. Bu yüzden bu koleksiyonumuz da şimdilik 9 tane rengimiz var ve herhangi bir renk talebi yok, olursa ilerde ilave ederiz.

Platinum serisini lamineye aynı segmentte ürün diyebilir miyiz?
Lamine ile aynı segmentte dememiz doğru olmaz,, her ikisi de ahşap esaslı olmasına rağmen kendi içinde farklılıkları olan ürünler. Lamine parkelerle daha sıcak zeminler elde derken bu zeminlerin aşınma ve çizilmeleri daha kolaydır. Laminat parkede ise yüzeyin mukavemeti lamine parkeden daha iyi, renk alternatifi daha fazla fiyatı da daha ekonomiktir.

Teşekkür ederim…